2023-04-17 05:00Pressmeddelande

Hernö Gin orubbad på världstoppen: Världens Bästa Gin & Tonic.

– Världens bästa gin & tonic, igen. Helt otroligt att för tredje gången föräras Gin & Tonic Trophy av International Wine & Spirits Competition (IWSC). Det här är så stort att det är svårt att ta in, inleder Jon Hillgren, grundare av Hernö Gin.

Världens bästa gin & tonic för tredje gången.
Hernö Gin utses till världens bästa gin för en gin & tonic för tredje gången och står utan konkurrens som etta på världstoppen. Ingen annan ginproducent har vunnit utmärkelsen mer än en gång.

– Jag vet inte hur jag med ord ska kunna förklara det. Men statistiken talar sitt tydliga språk: IWSC är tävlingarnas tävling i vår bransch. DEN tävlingen. Sedan 2015 då IWSC World’s Best Gin & Tonic Trophy delades ut första gången har ingen producent vunnit den mer än en gång. 2020 vann vi den för andra gången som enda destilleri i världen. Nu vinner vi utmärkelsen för tredje gången, förklarar Johan Wester, Head Distiller och tävlingsansvarig på Hernö Gin.

Allt började med en passion och en dröm. Som blev världens bästa gin.
Drömmen om ett gin i världsklass har alltid funnits, men att Hernö Gin skulle vinna de mest prestigefulla priserna i världen om och om igen var inget som Jon Hillgren ens i sin vildaste fantasi kunnat föreställa sig när han startade bolaget 2011.

– I början var målet inte större än att jag skulle skapa en gin som jag själv gillade. En gin med en smakprofil som jag själv saknade på marknaden. Tydligen faller det jurymedlemmar och smakexperter från världens alla hörn på läppen också, skrattar Jon.

Hernö Dry Gin är en  London Dry Gin med tydlig blommig karaktär och citrustoner, samtidigt som enbär är den tongivande smaken. Att den gör sig alldeles utmärkt i en Gin & Tonic är det ingen tvekan om.

Trefaldigt firande hela veckan lång
– Vi firar Hernö Gins födelsedag och Svenska Gin & Tonic-dagen nu på torsdag den 20 april. Naturligtvis med världens bästa Gin & Tonic, säger Johan Wester.

– Och i dag firar vi världens bästa gin & tonic tillsammans med alla medarbetare vid destilleriet i Dala. Hur tillåter inte alkohollagen och olika marknadsföringslagar oss att berätta, avslutar Jon.

Hernö Gins världsunika vinnarsvit:
2016              Hernö Dry Gin, Fever Tree Indian Tonic.
2020              Hernö Old Tom Gin, Double Dutch Indian Tonic.
2023              Hernö Dry Gin, Franklin & Sons Indian Tonic.

Ämnen: Priser