2024-02-05 09:00Pressmeddelande

Spritakademien släpper premiumgin tillsammans med Hernö Gin

Hernö Gin och Spritakademien

Spritakademien har tidigare presenterat en svensk premiumsnaps i begränsad upplaga. Nu lanseras ett nytt koncept där Spritakademien ’24 dry gin, en premiumgin signerad Hernö Gin, är den första i serien av kommande släpp.

Spritakademien ’24 är en hyllning till svensk mat- och dryckeskultur och kommer finnas i Systembolagets beställningssortiment, i en begränsad upplaga om 1 200 flaskor.

– Hernö Gin fick i uppdrag av Spritakademien att ta fram en kryddig gin med tillräcklig karaktär för att smaka bra som snaps eller ren med en isbit men samtidigt balanserad och elegant som bas i klassiska gincocktails. Vi landade i en dry gin med samma grundrecept som vår mångfaldigt prisbelönta Hernö Dry Gin som spätts till en något högre alkoholhalt och lagrats på två olika fat. Både jag och Spritakademien som testat, utvärderat och avvägt är väldigt nöjda med det färdiga resultatet, säger Jon Hillgren grundare av Hernö Gin.

Spritakademien ’24 dry gin är en klassisk dry gin som fått mogna på både amerikanskt bourbonfat och isciderfat vilket gett ginet vackert gyllengul färg och toner av både äpple och vanilj.

– Det här blir en nystart för våra egna produktsläpp med utvalda svenska sprittillverkare. Sveriges destillerier är duktiga på att skapa premiumsprit och det känns jättekul att få göra det första släppet tillsammans med Hernö Gin. Inte bara för att de är världens mest prisbelönta gindestilleri utan också för att de varit och är en ledstjärna för den svenska spritkulturen, säger Angela D'Orazio, ordförande för Spritakademien.

Spritakademien verkar för bättre sprit- och spritkultur i Sverige. Bland annat genom att sprida en bredare och djupare kunskap om sprit, belöna den som gör spritkulturen gott och värna om det historiska arvet. Spritakademien grundades 2012 och hos akademiens 14 ledamöter hittar man förutom Angela och Jon namn som Steffo Törnquist, Willie Crafoord, Nadja Karlsson, Måns Herngren och Magnus Dandanell.

Spritakademien ’24 dry gin släpps i Systembolagets beställningssortiment den 5 februari. Beställ den HÄR

Artikelnummer på Systembolaget: 8564002
Namn: Spritakademien ’24 dry gin