2022-11-18 06:52Pressmeddelande

Jon Hillgren invald i Spritakademien med uppdrag att verka för en god spritkultur.

Vid en ceremoni måndagen den 14 november 2022 valdes Jon Hillgren in i Spritakademien som en av totalt fjorton ledamöter. Spritakademien verkar för en bättre och mer ansvarsfull spritkultur samt värnar om det sprithistoriska arvet.
– Det är ett prestigefullt uppdrag och jag tackar för förtroendet att få vara med och bevara den svenska sprittraditionen samt ta den in i framtiden tillsammans med en grupp mycket kunniga personer från olika delar av branschen, säger Jon.

Spritakademien arbetar för bättre sprit och bättre spritkultur i Sverige, bredare och djupare kunskap om sprit samt att värna om det sprithistoriska arvet. Arbetet sker genom kunskapsförmedling, rådgivning, opinionsbildning samt en rad olika arrangemang. Under måndagskvällen valdes Jon Hillgren in som en av fjorton ledamöter vid en ceremoni på Konstnärsbaren i Stockholm.

Rekrytering av nya kompetenser för spritkulturens väl och ve.
Vid samma tillfälle valdes ytterligare fyra nya ledamöter in: Bodil Stigsdotter, Sveriges första snapssommelier. Nadia Karlsson, dryckesexpert på Spritmuseum. Måns Herngren, bartender och medskapare av ett flertal dryckespoddar. Magnus Dandanell, grundare av Mackmyra Whisky.

Jon övertar stol nummer fem efter avgående Göran Lundqvist, tidigare chef för affärsområdet The Absolut Company på Vin & Sprit samt ordförande för Stiftelsen Vin & Sprithistoriska Museet.

– Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med kompetenser från olika delar av branschen för den svenska spritkulturens väl och ve genom Spritakademien, säger Jon.

Spritakademiens Guldnubben till driven branschkollega.
Totalt fjorton ledamöter med gedigen branscherfarenhet bildar Svenska Spritakademin som varje år också delar ut det prestigefulla priset Guldnubben. Utmärkelsen har sedan 2013 tilldelats ikoner som på olika sätt gjort viktiga avtryck på spritbranschen i Sverige och vid ceremonin under måndagskvällen tilldelades 2022 års Guldnubbe Jonas Larsson på Tevsjö Mill & Distillery.

– Jag vill framföra mina varmaste gratulationer till en duktig branschkollega som förfinat traditionen av brännvinsbränning i Hälsingland och tagit den till en ny nivå med hantverksmässiga metoder. Jonas och Tevsjö Mill & Destilleri bidrar till att utveckla spritbranschen i Sverige med en bredd av produkter, avslutar Jon.

Jon Hillgren tilldelades Guldnubben 2019 för innovativ dryckeskonst i världsklass samt för ett strategiskt och passionsdrivet entreprenörskap. Samma år valdes han in i Gin Hall of Fame på som medlem nummer tre.

Medlemmar i Spritakademin:
Stol 1: Angela D’Orazio, Ordförande