2021-08-19 13:29Pressmeddelande

Hernö High Coast Terroir Gin, skoglig symfoni med norrländska toner.

– Man kan ju tro att vi gått och blivit skogstokiga, inleder Jon Hillgren, vd och grundare av Hernö Gin, när han berättar att årets Hernö High Coast Terroir Gin är smaksatt med trattkantarell. Trumpet Chantarelle på engelska. En skoglig symfoni med norrländska toner utlovas och övriga smaksättare är ängssyra, lingon samt älgört. Tongivande är som alltid enbär. Lansering sker onsdag den 25 augusti.

Hernö High Coast Terroir Gin lanseras varje höst sedan 2016. Nästa vecka är det dags för årets upplaga, den sjätte i raden, med lokalt skördade växter som smaksättare.

– Trattkantarell och ängssyra är unikt för i år. Enbär, lingon och älgört är övriga smaksättare i Hernö High Coast Terroir Gin 2021 och är ingredienser som ingår grundreceptet för vårt gin. Just älgört är signifikativt för Hernö Gin och har bidragit till den unika och internationellt prisade smaken i tio år nu, konstaterar Jon.

Kantarell och ängssyra ger kryddighet och fräschör.
Årets smakupplevelse har en frisk och fyllig ton av enbär kombinerad med den för Hernö Gin karaktäristiska blommigheten från älgört. Kantarellen kommer strax efter i form av ett kryddigt inslag som dröjer sig kvar.

– Det som är intressant är att trattkantarell bidrar med kryddiga toner. Dessa balanseras upp bra av fräschören från ängssyra, berättar Magnus Ernstsson, destillatör på Hernö Gin.

Ny design på etiketten markerar terroirens ursprung.
Etiketten har fått en lätt redesign i år och grunden, den kopparfärgade metallicetiketten, är densamma. Det nya är att nivåkurvor i bakgrunden utgör en karta över Dala och ett kryss markerar destilleriets position.

– Designen förstärker den lokala kopplingen ytterligare genom att markera terroirens ursprung, berättar Andreas Ohlsjö, designer och varumärkesansvarig på Hernö Gin.

Smaknoter
Doft: Rund enbärskaraktär med blommiga toner av älgört och en elegant örtighet.
Smak: Frisk och fyllig smak av enbär med tydlig blommighet från älgört. Sofistikerade toner av örtighet från ängssyra.
Avslut: Torrt, stramt avslut med en kryddighet och fräschör som dröjer sig kvar från ängssyra och kantarell.

Hernö High Coast Terroir Gin 2021
Alkoholhalt: 44%.
Lansering i Sverige: 846 flaskor (Av totalt 909 flaskor).
Pris: 745 kr.
Säljstart: Onsdag 25 augusti klockan 10.
Artikelnummer på Systembolaget: Publiceras onsdag 25 augusti klockan 10 på Hernö Gins Facebooksida samt Linked In.

Hernö Gin är världens ledande producent av hantverksmässigt framställt gin. Stolta pionjärer som startade Sveriges första gindestilleri 2011.Allt började med en passion för den ädla spritdrycken med dominerande smak av enbär och drömmen om att skapa gin. En resa som tog Hernö Gins grundare Jon Hillgren till platser och gindestillerier världen över i sitt sökande efter kunskap och ginspiration. Till sist bosatte han sig i den lilla byn Dala nära Härnösand i Höga Kusten, Sverige. Hernö Gin skapar världens mest prisbelönta gin med naturliga och ekologiska örter och kryddor i de handslagna kopparpan- norna Kierstin och Marit. Måna om hantverket, transparens i alla led och med fokus på kvalitet, har Hernö Gin siktet inställt på att föra premiumginkulturen in i allas vardagsrum.