2023-08-23 08:56Pressmeddelande

Hernö High Coast Terroir Gin 2023, skapad i gränslandet mellan skog och trädgård.

Hernö High Coast Terroir Gin 2023

Aromatiska toner av lakrits och mint från skogsskafferiet möter fräschören hos röda trädgårdsäpplen i årets Hernö High Coast Terroir Gin. Spansk körvel, vattenmynta och enbär från det vilda och äpplen pallade i trädgården hos Jon, grundare av Hernö Gin. Allt handplockat i skog och mark nära destilleriet. Det är med stor stolthet vi presenterar årets Hernö High Coast Terroir Gin som lanseras måndagen den 28 augusti.

I år låter vi skogliga smaker från spansk körvel, vattenmynta och enbär möta trädgårdens röda äpplen i gränslandet där smaker förenas och där årets Hernö High Coast Terroir Gin blir till.

– Jag var ute och joggade en dag. Plötsligt fick jag tvärnita för ett doftintryck som golvade mig totalt. En kraftfull och aromatisk lakrits fick mig att söka mig in i skogen för att finna ett bestånd med vilt växande spansk körvel. Det var startskottet för Hernö High Coast Terroir Gin 2023, berättar Jon Hillgren, grundare av Hernö Gin.

Smakfullt lagarbete bakom årets Hernö High Coast Terroir Gin.
Vattenmyntan som med sitt mintiga uttryck gifter sig bra med lakritstonerna från spansk körvel balanseras upp med syrlighet och sötma från äpplen.

– Alla vet ju att pallade äpplen smakar bäst, så jag passade på att smyga in i Jons trädgård medan han var ute och plockade enbär i skogen. Mer berättar jag inte, säger Magnus Ernstsson, destillatör.

Årets Hernö High Coast Terroir Gin är ett lagarbete som så mycket annat vid destilleriet och stora delar av personalen har varit ute i skog och mark. Resultatet är en mycket smakfull produkt, ett gin med mintig fräschör och söt lakrits med viss hetta samt tongivande enbär.

Internationella bartenders först ut att prova produkten innan lansering.
Hernö High Coast Terroir Gin lanseras årligen sedan 2016, ett projekt startat i syfte att stärka besöksnäringen och att verka för Hernö Gins långsiktiga mål att utveckla en internationell destination för ginskapande och ginupplevelser.

– Lanseringen sker traditionsenligt i samband med Hernö Gin Cocktail Awards som hålls i Dala nu i helgen och som samlar internationella bartenders för att uppleva naturen och utforska smaker tillsammans, avslutar Jon.

De tävlande är med andra ord först ut att smaka årets Hernö High Coast Terroir med uppdraget att skapa cocktails utifrån de ingredienser de hittar i naturens skafferi. Följ Hernö Gin i sociala medier i helgen och i början av nästa vecka för att ta del av deras kreativitet och få inspiration.

Smaknoter

DOFT: En första doft av mint övergår till underliggande enbär. Lätt kryddighet och fruktighet.

SMAK: Tongivande enbär möter mintig fräschör samt söt lakrits med viss hetta.

AVSLUT: Toner av äppelskal dröjer sig kvar tillsammans med enbär och peppar.

Hernö High Coast Terroir Gin 2023
Alkoholhalt: 45,4%

Lansering i Sverige: 868 flaskor

Pris: 784 kr

Säljstart: Måndag 28 augusti klockan 10, Systembolagets beställningssortiment.

Beställningsnummer: 52968.

Beställning. Start 28 augusti.