2021-04-13 06:10Pressmeddelande

Hernö Gins nya panna får namnet Yvonne efter Jons mor.

Hernö Gins nya kopparpanna bär namnet Yvonne efter grundaren Jon Hillgrens mor. Yvonne Hillgren, som även är mor till Jons tvillingsyster och kollega Elin Sahlman, har varit med från start och har spelat en stor roll i företagets utveckling. Bland annat etiketterade och numrerade hon alla flaskor för hand fram till ett läge då produktionen uppgick till 50 000 flaskor årligen. Hennes handstil ligger till grund för det unika typsnitt som sedan användes för att numrera flaskorna.

– Min mor har en stor del i Hernö Gins framgångar och med namnet vill jag tacka henne för allt hon bidragit med i form av passion, energi och arbetsglöd. Och för att hon stärkt varumärket Hernö Gin genom att outtröttligt handnumrera tusentals flaskor genom åren, vilket skapat uppmärksamhet i branschen och hos konsumenter, berättar Jon Hillgren, vd och grundare av Hernö Gin.

Stöttat drömmen om ett eget gindestilleri från dag.
Från dag ett har Yvonne och hennes man Leif stöttat Jons dröm om ett eget gindestilleri i Dala. Dels i rollen som föräldrar, dels involverade i verksamheten som viktiga funktioner i produktionen. Många dagar, kvällar och helger har de arbetat för att säkerställa utgående leveranser i rätt tid, med aldrig sinande energi. Och alltid med ett glatt humör som smittat av sig på företagets medarbetare.

– När Yvonnes handskrivna numrering av flaskor upphörde 2019 övergick vi till ett system av printade små etiketter. För detta ändamål tog vi fram ett unikt typsnitt baserat på min mors handstil, på så vis fortsatte hon sätta sin prägel på varje flaska. I dag har vi övergått till en annan typ av märkning, berättar Jon.

Yvonne och Leif är sedan ett par år tillbaka pensionerade och inte involverade i den dagliga verksamheten på Hernö Gin, även om de inte riktigt kan släppa engagemanget och är några av företagets starkaste supportrar. Med namnet på den nya pannan markerar Jon Yvonnes position som en av de viktiga kvinnorna i företagets historia och i Jons liv.

Nya pannan säkrar kommande års produktionsökning.
Den nya pannan kommer att säkra den produktionsökning Hernö Gin förutspår de närmaste åren och, precis som den tidigare pannan Marit, rymma 1 000 liter och vara tillverkad i koppar med detaljer i rostfritt.

– Inom några år närmar vi oss ett läge där Marits kapacitet inte längre räcker till. Den nya pannan kommer att ge goda förutsättningar för att fortsätta öka produktionen över en femårsperiod, konstaterar Jon.

Handslagen kopparpanna från Tyskland.
– Pannan är liksom sina två föregångare tillverkad av koppar för hand av företaget Arnold Holstein i Markdorf, Tyskland. Hon är på plats i destilleriet och kommer att tas i drift under april månad, avslutar Jon.

Hand hammered copper still, 1.000 l. Named after Jon Hillgrens mother Yvonne, who has contributed to Hernö Gins development from the start. The copper still Yvonne is working side by side with Marit and together they are responcible for the main production of Hernö Gin from April 2021.

Hernö Gins pannor.

Kierstin rymmer 250 liter och namnet kommer från den gård i Dala där Hernö Gins destilleri är beläget. Kierstin var den första dokumenterade kvinnan som, under 1600-talet, bodde på gården där destilleriet i dag ligger. Kierstin är Hernö Gins första panna och varit i bruk sedan starten 2012. I dag används hon för att ta fram nya recept och vid destillation av mindre, begränsade, upplagor av gin.

Marit rymmer 1000 liter och namnet kommer från Jon Hillgrens svärmor, Marit, som är glädje och lugnet personifierat. En trygg och varm kvinna som betyder mycket för Jon och hans familj. Kopparpannan Marit har i många år stått för huvudproduktionen av Hernö Gin.

Yvonne rymmer 1000 liter och namnet kommer från Jon Hillgrens mor, Yvonne, som spelat en stor roll i Hernö Gins utveckling. Med namnet vill Jon också hedra henne som mor. Kopparpannan Yvonne kommer tillsammans med Marit att svara för huvudproduktionen av Hernö Gin från april månad 2021.

Hernö Gin är världens ledande producent av hantverksmässigt framställt gin. Stolta pionjärer som startade Sveriges första gindestilleri 2011.Allt började med en passion för den ädla spritdrycken med dominerande smak av enbär och drömmen om att skapa gin. En resa som tog Hernö Gins grundare Jon Hillgren till platser och gindestillerier världen över i sitt sökande efter kunskap och ginspiration. Till sist bosatte han sig i den lilla byn Dala nära Härnösand i Höga Kusten, Sverige. Hernö Gin skapar världens mest prisbelönta gin med naturliga och ekologiska örter och kryddor i de handslagna kopparpan- norna Kierstin och Marit. Måna om hantverket, transparens i alla led och med fokus på kvalitet, har Hernö Gin siktet inställt på att föra premiumginkulturen in i allas vardagsrum.