2020-12-08 07:00Pressmeddelande

Hernö Gin välkomnar 1 540 nya aktieägare efter en kraftigt övertecknad nyemission.

null

Teckningstiden för Hernö Gins nyemission i syfte att finansiera etableringen av en cocktailbar i Stockholm gick ut den 3 december. Nyemissionen tecknades till 475 procent och med förutsedd överteckningsoption kommer samtliga som tecknat att få tilldelning. Hernö Gin välkomnar 1 540 nya aktieägare.

– Intresset för nyemissionen har varit mycket stort och det är oerhört glädjande att så många vill vara med på vår fortsatta expansion. Bolaget tillförs 5 500 000 kronor, vilket var målsättningen, och det lägger grundplåten för vår etablering i Stockholm, konstaterar Jon Hillgren, vd och grundare av Hernö Gin.

Alla får tilldelning tack vare överteckningsoption.
Nyemissionen tecknades till 473 procent, vilket motsvarar drygt 26 miljoner kronor och är en kraftig överteckning. Tack vare en förutsedd överteckningsoption sker tilldelning till samtliga som anmält sitt intresse.

– Teckningssedlar kommer med post under denna vecka och jag vill hälsa alla nya aktieägare välkomna samtidigt som jag tackar alla som är med oss sedan tidigare. Våra aktieägare och alla fantastiska ambassadörer för Hernö Gin är en viktig del i vår framgång, säger Jon.

Stockholm först ut i planerad fortsatt expansion.
Det kapital som nyemissionen inbringar kommer att finansiera Hernö Gins etablering av cocktailbar med provningslokal och kontor i Stockholm. En satsning med avsikten att nå besökare från hela världen samt skapa rum för framtida anställda som kommer att jobba för ökad export med Stockholm som bas.

– Planering och projektering pågår för fullt och vi ser fram emot öppningen av cocktailbaren under våren/sommaren 2021. Adressen håller jag på en stund till, men det jag kan säga är att lokalen är centralt belägen i ett stråk där det rör sig mycket människor, avslöjar Jon.

Hernö Gin har tilldelats 68 Master- and Guldmedaljer i världens största och mest prestigefulla dryckestävlingar. World’s best Gin 2017 och 2018, World’s best London Dry Gin 2017, World’s best Gin & Tonic 2016, San Fransisco World Spirits Competition Double Gold 2017 och Gin Producer of the Year både 2017 och 2016 är några av dem.