2023-02-15 06:00Pressmeddelande

Hernö Gin lanserar sin tredje drickfärdiga cocktail: B!jou.

Onsdagen den 1 mars lanserar Hernö Gin den tredje produkten i serien Hernö Gin Cocktails: B!jou. Hernö Dry Gin tillsammans med grön Chartreuse, söt Vermouth och apelsinbitter är Hernö Gins twist på en klassisk cocktail som nu får nytt liv, färdigblandad och redo att dricka över en bit is. Hernö Gin B!jou lanseras i begränsad upplaga om 864 flaskor.

– Bijou är en klassisk cocktail som skapades i slutet av 1800-talet av Harry Johnson. Namnet Bijou kommer av kombinationen av tre juveler i receptet: Diamanten gin, smaragden grön Chartreuse och rubinen söt vermouth, berättar Magnus Ernstsson, destillatör på Hernö Gin.

– Vi tycker att Bijou är en fantastisk cocktail som förtjänar att komma fram i rampljuset och vi vill introducera den för fler, därför har vi valt att lansera vår drickfärdiga cocktail B!jou som är baserad på vår Hernö Dry Gin. Det här är ju också syftet med hela serien Hernö Gin Cocktails, tillägger han.

Vill göra klassiska cocktails mer kända med Hernö Gin Cocktails.
B!jou är den tredje produkten i Hernö Gins serie med färdigblandade gincocktails. De två andra produkterna Word! och Martinez! lanserades under 2022.

– Vi vill hjälpa våra konsumenter att upptäcka klassiska cocktails som passar alldeles utmärkt att göra med Hernö Gin. Har du inte provat tidigare kan det vara ett första steg att köpa våra färdigblandade gincocktails för att se om det är något du gillar. Nästa steg är att investera i de olika ingredienser du behöver och skapa din egen cocktail från grunden, berättar Jon Hillgren, Master Distiller och grundare av Hernö Gin.

Den tredje produkten i serien Hernö Gin Cocktails: B!jou.

B!jou, en drickfärdig cocktail med lansering den 1 mars.
Hernö Gin B!jou dricker du precis som den är. Allt du behöver göra är att röra den med is och sila upp i ett vackert glas.

– Vi har gjort jobbet och blandat din färdiga klassiska cocktail. Bijou är av tradition en väldigt stiff cocktail, vill du ha den litet mjukare så rör du den med is litet längre så den späds litet mer, förklarar Magnus.

Onsdagen den 1 mars sker den limiterade lanseringen av 864 flaskor B!jou och beställning sker via Systembolagets beställningssortiment.

Serveringsförslag.
80 ml Hernö Gin B!jou
Is

• Rör med is. Sila upp i glas.

B!jou, Hernö Gin Cocktail.
Lansering: 1 mars, Systembolaget, öppet sortimentet
Upplaga: 864 flaskor