2023-09-26 07:32Pressmeddelande

Hernö Gin i Sverigefinal, kan vinna Stora Turismpriset.

Hernö Gin, summertime

Sedan starten 2011 drivs Hernö Gin av passion, entreprenörskap samt med stolthet över ursprunget och Hembygden. I dag välkomnar destilleriet i Dala, Home of Swedish Gin, tusentals besökare från när och fjärran för att uppleva Hernö Gin på platsen där det skapas. Belöningen för ett långsiktigt, strategiskt och målinriktat arbete med hållbart fokus är att Hernö Gin i dag står som finalist i Stora Turismpriset, Sverige.

– Vi är i Sverigefinal för att vi utvecklar våra besöksmål på ett innovativt och hållbart sätt! Jag är jublande glad och vill att alla anställda, såväl fast personal som tim- och säsongsanställda, ska känna att de är en del av framgången. Tack alla som bidrar med hårt arbete, glädje, fantastiskt värdskap och stort hjärta. Ni är bäst hela gänget, hälsar Emma Edfors, vd på Hernö Gin.

Bidrar till utvecklingen av besöksnäringen med en hållbar och tydlig målbild.
Stora Turismpriset delas ut av Tillväxtverket till ett företag eller annan organisation som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till utveckling av besöksnäringen. Pristagaren ska också utveckla en hållbar verksamhet på ett metodiskt och målmedvetet sätt samt sprida och dela kunskaper för att stärka besöksnäringens roll i samhället.

– Vi har en tydlig vision och det långsiktiga målet att skapa en internationell destination för ginskapande och ginupplevelser. Med destilleriet i Dala samt med redan genomförda, pågående och planerade etableringar av nya destinationer i landet, verkar vi för att stärka såväl Höga Kusten som Sverige som besöksmål, säger Jessica Jansdotter Sjögren, besöksansvarig på Hernö Gin.

– Hernö Gin Bar, vår ambassad i Stockholm, har precis firat två år och är en välbesökt mötesplats för många som söker smakupplevelser, ginälskare och stolta Höga Kusten-bor. Nu fortsätter resan med ännu en baretablering söderut och i Härnösand pågår byggnationen av destinationshotellet Hernö Gin Hotell som kommer att stå klart i slutet av 2024, avslutar Emma.

Vinnaren koras den 6 december på Münchenbryggeriet i Stockholm.

Emma Edfors
Emma Edfors