2021-04-28 06:39Pressmeddelande

Hernö Gin Hotell tar form. Ansöker om bygglov.

Projekteringen av Hernö Gin Hotell löper på enligt plan och i dag skickas ansökan om bygglov in till Härnösands kommun. De senaste månaderna har ett intensivt arbete pågått för att utveckla och förfina designen av hotellet och nu är detaljerna vad gäller utformning och gestaltning klara.

– Tillsammans med Arkitekterna Krook & Tjäder har vi arbetat fram ett förslag inom ramen för det gestaltningsprogram och den detaljplan som är antagen, berättar Jon Hillgren, vd och grundare av Hernö Gin.

Ett steg närmare ett koncepthotell för Hernö Gin i Härnösand.
Med inskickad bygglovsansökan går Hernö Gin vidare i processen och kommer närmare realiseringen av ett koncepthotell för Hernö Gin som skapar ännu en anledning att besöka Härnösand samt bidrar med en tydlig destination i Höga Kusten.

– Det känns jätteroligt att äntligen få avslöja litet mer av hur vi tänkt oss utformningen och berätta mer om detaljerna kring hur vi kommer att förvalta den totala lokalarean som uppgår till 7 413 kvadratmeter, säger Jon.

– Vi på Krook & Tjäder har stor erfarenhet av att rita hotell och vet att varje projekt är unikt. Men det här projektet är mer unikt än de flesta! På en fantastisk plats nära vattnet i centrala Härnösand har vi tillsammans med Hernö Gin kunnat utforma en stilig byggnad med ett spännande koncept, säger Peter Håkansson Torring, arkitekt på Krook & Tjäder.

128 rum med upplevelser i alla format.
Totalt 128 rum kommer att erbjuda upplevelser för alla: Från konferens- och affärsresenärer till par, barnfamiljer och andra sällskap som söker något minnesvärt. Från turturduvorna som söker litet vardagslyx till den fullfjädrade livsnjutaren som går all in och väljer sviten på plan nio med utsikt över hav och stad.

– Rummen kommer att vara belägna från plan tre och uppåt där olika utföranden kommer att möta de olika gästtypernas skilda behov. Ett antal större rum samt mindre sviter ger en utökad upplevelse och på plan nio erbjuder en stor ginsvit något alldeles extra för den som önskar det, berättar Jon.

– Vår tanke är att hotellet ska förtydliga Höga Kusten som besöksmål. Satsningen ingår som en del i vår vision om att Härnösand ska bli en internationell destination för ginskapande och ginupplevelser, tillägger han.

Bar och restaurang välkomnar i entréplan.
Hotellets entréplan öppnar upp för att välkomna gästerna via en reception som övergår till en stor ginbar. Ett öppet kök tar vid och härifrån kan matglädje och passion flöda fritt vidare ut i restaurangen.

– Hela entréplanet kommer att kännetecknas av en hemma-hos-känsla där upplevelsen av Hernö Gin är tydlig. Vi vill omfamna gästerna med mat- och dryckesupplevelser samt det sköna värdskap som vi redan är omtalade för. Jag vill att Hernö Gin Hotell ska vara en mötesplats att längta till och att längta tillbaka till, en så nära-hem-upplevelse man kan komma när man är på resande fot, berättar Jon.

– Inredning, upplevelse och koncept ska kunna gå att sammanfatta med ett stort wow, det är min vision, tillägger han.

Konferens, ginprovning och upplevelser på högre höjd.
Hotellets konferensvåning på plan två kommer att erbjuda rum för möten och konferenser i sju olika lokaler, varav den största rymmer drygt två hundra personer. Intryck som består är målsättningen för såväl event i det lilla formatet som den stora galan.

– I det här planet kommer vi också att ha en bar samt en Gin Studio för provningar där upplevelsen av Hernö Gin sätter prägeln. På denna våning finns också möjligheter till avslappnat häng och lek. Tar du hissen upp till plan nio kommer en takterrass att erbjuda en fantastisk utsikt över Södra Sundet, Nattviken och Härnösands stad, tillägger Jon.

Exteriör från vattnet
Härnösand, Kanaludden

Relax och bad för hotellgäster på simhallen intill.
Hotellets gäster kommer att kunna njuta i den relaxavdelning och andra faciliteter som intilliggande Härnösands Simhall erbjuder. De båda fastigheterna förbinds under mark.

– I projekteringen har förutom Arkitekterna Krook & Tjäder även Härnösandsbolagen Bricon och Viken Miljökonsult medverkat, liksom Gicon Installationsledning, Kökspennan samt Epsilon Byggkonsult. Var och en experter på sitt område. Tillsammans en bra helhet. Nu tar vi nästa steg med förfrågningsunderlag för upphandling av byggnationen, inredning och ginfinish, avslutar Jon.

FAKTA, HERNÖ GIN HOTELL:
Läge: Hernö Gin Hotell byggs havsnära vid Södra Sundet som mynnar ut i Bottenhavet och som via Östra kanalen når Nattviken. Det är gångavstånd till Härnösands centrum.
Antal våningar: 9.
Antal rum: 128, varav 18 är större rum och sviter.
Faciliteter: Flera barer, restaurang, konferensanläggning med 7 lokaler och kapacitet upp till 225 personer. Relax och bad i intilliggande Simhallen tillgängligt för hotellets gäster.

Hernö Gin är världens ledande producent av hantverksmässigt framställt gin. Stolta pionjärer som startade Sveriges första gindestilleri 2011.Allt började med en passion för den ädla spritdrycken med dominerande smak av enbär och drömmen om att skapa gin. En resa som tog Hernö Gins grundare Jon Hillgren till platser och gindestillerier världen över i sitt sökande efter kunskap och ginspiration. Till sist bosatte han sig i den lilla byn Dala nära Härnösand i Höga Kusten, Sverige. Hernö Gin skapar världens mest prisbelönta gin med naturliga och ekologiska örter och kryddor i de handslagna kopparpan- norna Kierstin och Marit. Måna om hantverket, transparens i alla led och med fokus på kvalitet, har Hernö Gin siktet inställt på att föra premiumginkulturen in i allas vardagsrum.