2022-09-29 11:36Pressmeddelande

Hernö Gin handplockar lokal stjärna som ny vd.

Hernö Gin har rekryterat Emma Edfors som ny vd med fokus på att föra bolaget vidare på den tillväxtresa vi inlett och in i framtiden.

Emma Edfors kommer närmast från en roll som regionchef på Sweco. Under Emmas ledarskap har företaget fördubblat såväl affären som omsättningen och samtidigt stärkt organisationen samt ökat dess marknadsandel. Tidigare arbetade Emma som länsjurist och sektionschef vid Länsstyrelsen Västernorrlands miljöavdelning. Emma har varit Hernö Gins styrelseordförande sedan bolaget blev publikt 2014. Som styrelseordförande har hon varit delaktig i alla viktiga strategibeslut och har djup kunskap om både branschen, företaget och produkterna.

Hernö Gin lägger nu in ytterligare en tillväxtväxel. Måna om hantverket, transparens i alla led och med fokus på kvalitet, har Hernö Gin siktet inställt på att föra premiumginkulturen in i allas vardagsrum. Vi öppnade under 2021 Hernö Gin Bar på Hornsgatan 1 vid Slussen på Södermalm. Under 2023 siktar vi på att öppna ytterligare en bar i landets södra delar. Därtill projekterar vi för fullt Hernö Gin Hotell som med sina 128 rum kommer att bli kronjuvelen i den destination vi bygger i Härnösand och Höga Kusten, vid sidan av destilleriet i Dala.

– Emmas erfarenheter från ledarskap och hennes tydliga fokus på försäljning och företagsutveckling kommer att vara värdefulla tillgångar i arbetet med att stärka försäljningen, öka tillväxten och den stundande noteringsprocessen, säger Jon Hillgren, VD och grundare av Hernö Gin.

Jon Hillgren kommer i och med detta att kunna fokusera fullt på det han brinner mest för, koncept och marknadsföring, vid sidan av att skapa och utveckla världens bästa gin. Därtill kommer Jon att gå tillbaka till sin tidigare roll som styrelseordförande, samt naturligtvis stötta Emma i sin nya roll som VD.

– Jag är både glad och otroligt stolt över att Emma med sin kompetens tackat ja till att axla rollen som vår nya vd. Mycket kommer att vara sig likt, förutom den extra växel vi kan lägga in med hjälp av Emma, avslutar Jon.

– Jag ser fram emot att kliva in operativt i ett bolag som jag haft förmånen att få följa på nära håll i snart ett decennium. Hernö Gin befinner sig i ett mycket intressant läge. Hela gänget med Jon i spetsen har de senaste åren byggt ett starkt varumärke samtidigt som de fortsatt att skapa vinnande produkter, säger Emma Edfors.

Emma tillträder den nya tjänsten den första december 2022.

Hernö Gin är världens ledande producent av hantverksmässigt framställt gin. Stolta pionjärer som startade Sveriges första gindestilleri 2011. Allt började med en passion för den ädla spritdrycken med dominerande smak av enbär och drömmen om att skapa gin. En resa som tog Hernö Gins grundare Jon Hillgren till platser och gindestillerier världen över i sitt sökande efter kunskap och inspiration. Till sist bosatte han sig i den lilla byn Dala nära Härnösand i Höga Kusten, Sverige. Bolaget har idag drygt 4 000 aktieägare och omsatte under förra året 34 miljoner kronor, en ökning med 36 procent jämfört med året innan. Innevarande års första halvår visar på en koncernomsättning på 23,4 miljoner kronor, en ökning med 34 procent. Nu är det dags för nästa steg i företagets utveckling.

Emma Edfors
Emma Edfors