2022-04-12 08:30Pressmeddelande

Härnösandsföretagare bygger och finansierar Hernö Gin Hotell tillsammans.

Hernö Gin Hotell AB har utsett Härnösandsföretaget J A Skogström AB som totalentreprenör för hotellet på Kanaludden i Härnösand. Finansiärer och huvudägare av hotellet kommer tillsammans med Hernö Gin att vara Highcongrundaren Daniel McCabe samt Anders och Jan-Erik Skogsström.
– Det är med stor glädje jag i dag avslöjar de starka bolag med säte i Härnösand som kommer att ansvara för bygget och huvudsaklig finansiering av projektet. Det är tillsammans det blir bra. Och det är tillsammans vi utvecklar Härnösand och Höga Kusten, meddelar Jon Hillgren, grundare av Hernö Gin.

Härnösandsföretaget J A Skogström AB (JASAB) får uppdraget som totalentreprenör för Höga Kustens nya destinations- och upplevelsehotell på Kanaludden i Härnösand. Byggstart är planerad till sen höst 2022 och hotellet beräknas ha en produktionstid om cirka två år.

Entreprenörer med hjärtat i Härnösand går samman och finansierar.
Finansiärer och huvudägare bakom Hernö Gin Hotell är förutom Hernö Gin AB Highcongrundaren Daniel McCabe samt entreprenörerna Anders och Jan-Erik Skogström.

– Det är så otroligt roligt att vi lyckats få ett lokalt bolag att ansvara för hela bygget och därtill klirrat nästan hela finansieringen lokalt. Vilken urkraft det finns i Härnösand och Höga Kusten, konstaterar Jon Hillgren.

– Med samlade krafter får Härnösand äntligen ett hotell av den här kalibern. Det är viktigt såväl för oss som företagare som för regionen som helhet, tillägger han.

Havsnära hotell i nio våningar med gångavstånd till Härnösands centrum.
Hernö Gin Hotell är ritat av Arkitekterna Krook & Tjäder och kommer att uppföras i nio våningar havsnära beläget på Kanaludden i Härnösand, alldeles vid Södra Sundet som mynnar ut i Bottenhavet. Med 128 rum, flera barer, restaurang samt konferensanläggning med sju lokaler och kapacitet upp till 225 personer kommer hotellet att ha närhet till Härnösands centrum med gångavstånd för gästerna.

Härnösands simhall intill hotellet kommer att erbjuda relax och bad för alla gäster. Simhallen med tillhörande relax kommer att drivas av hotellbolaget med start redan den första januari 2023.

Med avsikt att utveckla Härnösand till en internationell destination för ginupplevelser.
Hernö Gin har som långsiktig plan att utveckla Härnösand och Höga Kusten till en internationell destination för ginskapande och ginupplevelser. Bolaget har nyligen investerat i en fullvärdig besöksanläggning med restaurang som gör det möjligt att ta emot besökare från när och fjärran med ökad frekvens till destilleriet i Dala strax utanför Härnösand.

– Med ett närliggande koncepthotell i paritet med världens bästa gin tar bolaget ett avgörande steg för att kunna erbjuda besökare en helhetsupplevelse i Härnösand, avslutar Jon.

OM HOTELLET:
Läge:
Hernö Gin Hotell byggs havsnära vid Södra Sundet som mynnar ut i Bottenhavet och som via Östra kanalen når Nattviken. Ett centralt beläget hotell med gångavstånd till Härnösands centrum.
Antal våningar:
9.
Antal rum:
128, varav 18 är större rum och sviter.
Faciliteter:
Flera barer, restaurang, konferensanläggning med 7 lokaler och kapacitet upp till 225 personer. Relax och bad i intilliggande simhall.
Beräknad byggstart: Sen höst 2022
Öppning: 2024
Fastighetsägare: Hotell Hernö Gin AB.
Partners: I projekteringen har förutom Arkitekterna Krook & Tjäder även Härnösandsbolagen Bricon och Viken Miljökonsult medverkat, liksom Gicon Installationsledning, Kökspennan samt Epsilon Byggkonsult.

Huvudentreprenören JASAB har sitt säte i Härnösand med uppdrag inom det privata näringslivet och den offentliga sektorn från Gävle och Dalarna i söder till Västerbotten i norr. Omsättningen uppgår till cirka 90 mnkr årligen.