2020-08-14 08:54Pressmeddelande

Dubbelguld till Hernö Dry Gin för första gången i historien i International Spirits Challenge.

null

För första gången i företagets historia vinner Hernö Gin ett dubbelguld i International Spirits Challenge. Dubbelguld är den högsta valören i tävlingen och utmärkelsen går till Hernö Dry Gin för en exceptionell produkt som kvalificerar sig över guld.

– Jag är otroligt glad över utmärkelsen som befäster Hernö Dry Gins position som ett London Dry i premiumklass på den internationella marknaden, säger en jublande glad Jon Hillgren, vd och grundare av Hernö Gin.

Internationella branschexperter bedömer genom blindprovning.

International Spirits Challenge är en av de mest respekterade och inflytelserika tävlingarna i branschen med 25 års erfarenhet av att bedöma starksprit från hela världen. Omkring 1 700 spritsorter från ett sjuttiotal länder skickas in till tävlingen årligen för bedömning och utvärdering i relation till andra deltagande aktörer.

– Hernö Dry Gin tilldelas Double Gold av internationella branschexperter som blindprovar bidragen under sitt juryarbete. Och det är med största ödmjukhet jag med detta första dubbelguld i den här tävlingen konstaterar att Hernö Dry Gin står sig stark i den internationella konkurrensen som blir allt tuffare i den gintrend som råder, tillägger Jon.

Drygt hundra priser av högsta dignitet sedan starten 2012.

– Första gången jag skickade in Hernö Gin till en tävling var den allra första batchen 2012. Jag ville veta hur den stod sig mot andra gin i världen, ett slags konkurrentanalys skulle man kunna säga. Den gången tog vi vårt allra första guld och för mig blev det en viktig bekräftelse på att jag var rätt ute med Hernö Gin, berättar Jon.

Sedan dess har Hernö Gin vunnit drygt hundra utmärkelser av högsta dignitet som guld, master och trophy samt intagit positionen Europas mest prisbelönta destilleri 2013–2019 och utsetts till världens bästa gin flera gånger. Jon Hillgren är också invald i Gin Hall of Fame.

– Detta dubbelguld sporrar oss ytterligare i visionen om att skapa världens bästa gin oavsett om vi vinner priser eller ej. För såklart sätter det guldkant på tillvaron varje gång vi belönas för vårt arbete, avslutar Jon.

Hernö Gin har tilldelats 68 Master- and Guldmedaljer i världens största och mest prestigefulla dryckestävlingar. World’s best Gin 2017 och 2018, World’s best London Dry Gin 2017, World’s best Gin & Tonic 2016, San Fransisco World Spirits Competition Double Gold 2017 och Gin Producer of the Year både 2017 och 2016 är några av dem.