2021-06-10 05:00Pressmeddelande

Årets Hernö Sipping Gin, lagrad på fat från Brännland Iscider.

Ek, gröna äpplen och citrus med ett kryddigt avslut. Smakerna i årets Hernö Sipping Gin har utvecklats i symbios mellan Hernö Dry Gin och Brännland Iscider samt Sauternesvin under sextio dagars fatlagring. Lanseringen av nära tusen flaskor på den svenska marknaden sker den 28 juni via Systembolagets beställningssortiment.

Sextio dagar på fat som innehållit Brännland Iscider Barrique och innan dess kommer från det franska vindistriktet Sauternes har givit Hernö Dry Gin en gyllene ton och tydliga fattoner med anor från två framstående producenter av sött vitt vin.

– Det är väldigt inspirerande att arbeta med Brännland Iscider som vi vet sedan tidigare att den är en ypperlig kombo med Hernö Gin i cocktails. Att nu ta steget att lagra vårt gin på fat är att ta steget att låta våra smaker förenas i en process där tiden får göra sitt. Jag är mycket nöjd med resultatet och det är en stor glädje att få presentera Hernö Sipping Gin 2021, säger Jon Hillgren, vd och grundare av Hernö Gin.

Den femte årgången av Hernö Sipping Gin.
Årets lansering är den femte i serien Hernö Sipping Gin där Hernö Dry Gin får lagra på fat av olika karaktär och från olika producenter. Tidigare har fat från Laphroaig, Ardbeg och olika fat från High Coast Distillery använts. Även i år väljer Hernö Gin att samverka med en norrländsk producent, denna gång från Umeå.

– Faten som tidigare använts för att lagra Sauternesvin ger inte så mycket ek, utan har genom långsam oxidering skickat smaker som karamell, bränt socker och rancio till vår produkt. Gissningsvis tillför de nu bokna höstäpplen med en välbalanserad syra och sötma till Hernö Gin, säger Andreas Sundgren, vd på Brännland Iscider.

Bokna höstäpplen kommer fram i gröna och krispigare toner.
– De smaker som utvecklats under lagringstiden är ek, gröna äpplen och citrus med ett kryddigt avslut. Det spännande i processen är att de bokna höstäpplena från Brännland Iscider kommer fram i krispigare toner i samverkan med vårt Hernö Dry Gin som präglas av mycket citrus och blommighet i sin grundform, summerar Magnus Ernstsson, destillatör på Hernö Gin.

Hernö Sipping Gin passar utmärkt att dricka som det är i det lilla glaset. Eller förslagsvis i en Negroni, Gin Sour eller Bijou.

Smaknoter.
Doft: Kraftig doft av ek. Enbär, älgört och en underton av syrliga gröna äppelskal.
Smak: Stor smak av enbär och ekfat, men även älgört, svartpeppar och citrus finns med där.
Avslut: Torrt, kryddigt nästan strävt avslut med mycket kryddor enbär och vanilj.

Alkoholvolym: 48,1%.
Volym: 500 ml.
Säljstart: 28 juni 2021.
Pris: 677 kr.
Lansering: 1 450 flaskor, varav 1 000 på den svenska marknaden.
Kryddor: Enbär, korianderfrön, älgört, kassiabark, svartpeppar, vanilj, lingon, citronzest.
Fat: Ex Brännland Iscider Barrique som tidigare burit vin från Sauternes.

Hernö Gin är världens ledande producent av hantverksmässigt framställt gin. Stolta pionjärer som startade Sveriges första gindestilleri 2011.Allt började med en passion för den ädla spritdrycken med dominerande smak av enbär och drömmen om att skapa gin. En resa som tog Hernö Gins grundare Jon Hillgren till platser och gindestillerier världen över i sitt sökande efter kunskap och ginspiration. Till sist bosatte han sig i den lilla byn Dala nära Härnösand i Höga Kusten, Sverige. Hernö Gin skapar världens mest prisbelönta gin med naturliga och ekologiska örter och kryddor i de handslagna kopparpan- norna Kierstin och Marit. Måna om hantverket, transparens i alla led och med fokus på kvalitet, har Hernö Gin siktet inställt på att föra premiumginkulturen in i allas vardagsrum.