2023-03-28 05:00Pressmeddelande

Anna Möller tillträder Hernö Gins styrelse med sikte på fortsatt tillväxt.

Anna Möller, Chief Operating Officer (COO) vid Viva Wine Group, tillträder rollen som styrelseledamot i Hernö Gin AB enligt beslut vid bolagsstämman den 27 mars. Med starkt fokus på marknad och försäljning stärker hon styrelsen med gedigen kompetens samt en god förståelse för de nordiska monopolmarknaderna som kommer av många år i branschen.

Vid Hernö Gins bolagsstämma i går valdes Anna Möller in i styrelsen för Hernö Gin AB. Anna har i dag rollen som COO vid Viva Wine Group med ansvar för den nordiska verksamheten. Anna har tidigare haft ett flertal ledande roller inom Anora (tidigare Altia), bland annat som Commercial Director Scandinavia med övergripande ansvar för försäljning och marknadsföring på den skandinaviska marknaden.

– Vi är väldigt nöjda med en lyckad rekrytering och välkomnar Anna till styrelsen där hon kommer att bidra med gedigen kompetens och branscherfarenhet. Hennes profil matchar styrelsens behov i dag och den samlade kompetensen gör att vi nu står redo för att leda bolaget vidare framåt på vår utvecklingsresa, säger Jon Hillgren, styrelseordförande i Hernö Gin AB.

Vill bidra till fortsatt tillväxt med fokus på marknad och försäljning.
Utöver ett brinnande intresse för att se varumärken växa och gedigen erfarenhet av marknad och försäljning i vin- och spritbranschen är Anna utbildad sommelier på avancerad nivå, certifierad med WSET III vid Restaurangakademien i Stockholm. Hon har också en Pol Kand vid Linköpings universitet.

– Anna är sedan länge engagerad i frågor som rör bland annat alkoholpolitik, en hållbar bransch samt ansvarsfulla konsumtionsmönster. Det är viktiga frågor som vi arbetar med såväl på styrelsenivå som i vår verksamhet och där vi ser att Anna kommer att bidra med sin kunskap, tillägger Jon.

Entusiastisk över att vara med på resan framåt hoppas Anna kunna bidra till arbetet med sina tidigare erfarenheter från den skandinaviska spritmarknaden:

– Jag är enormt stolt och glad över att nu få bli en del av styrelsen för Hernö Gin, ett företag jag haft förmånen att följa nära under flertalet år. Det Hernö Gin åstadkommit sedan starten saknar motstycke i svensk sprithistoria och har varit viktigt för att skapa det som idag väl kan betraktas som det svenska gin-undret. Min beundran för personerna bakom är stor, sanna entreprenörer med god förståelse för att bygga långsiktigt är en framgångsrik kombination, säger hon.