2023-05-02 11:46Bloggpost

Svärmodern som givit namn till en av Hernö Gins pannor. Möt Marit.

A world of gin enthusiasts already know Marit as the woman with her name on Hernö Gins second copper still.

En hel värld av ginentusiaster känner Marit som kvinnan bakom namnet på Hernö Gins andra kopparpanna. Jon Hillgrens svärmor som fått en destilleringsapparat av det mer omfångsrika slaget uppkallad efter sig. En stor hedersbetygelse och ett tecken på att svärsonen gillar henne, tänker hon. Tillsammans med livskamraten Gunnar har Marit en hedersplats i Hernö Gins företagshistoria.

– När min dotter Johanna berättade att Jon ville döpa pannan till Marit, frågade hon om jag skulle ta illa upp. Tvärt om sa jag. Jag blev jätteglad att han ville ha sin svärmors namn på pannan, för svärmödrar brukar inte vara så populära. Vi har en så fin relation, verkligen, och min första tanke var att det här är ett bevis på att han måste gilla mig.

Marit om receptet på ett långt och lyckligt liv.
Marit är i skrivande stund 86 år och en pigg kvinna som utstrålar glädje och energi. Hennes recept på ett långt och lyckligt liv är att göra saker man tycker är kul. Som till exempel att redan som sextonåring ta båten från Göteborg tillsammans med en väninna från Stockholm för att jobba som au-pair. I dag är det bästa att ta husbilen från Malung och resa till Dala för att få träffa barnbarnen. Och metoden verkar funka, för Marit är kärnfrisk.

– Det är bara ryggen som krånglar lite, men några krämpor ska man väl ha.

Livskamraten och kärleken Gunnar har Marit funnit på senare dagar i livet. Och en del av livsglädjen kommer med all säkerhet ur den fina relation de verkar ha. Den harmoniska energin mellan dem är påtaglig i rummet.

– Gunnar och jag träffades under en resa med ett svenskt skogsbolag. Jag var nybliven änka, han änkeman, och vi reste runt i nio länder och tittade på skogar och fabriker tillsammans. Sedan dess är det vi.

Gunnar om arbetsglädje och att få jobba med Jon.
Gunnar är fixaren och den händige mannen som alltid är i rörelse och får saker gjorda. När Marit och han är i Dala är chansen stor att destilleriets besökare möter honom i färd med att sköta utomhusmiljön, snickra eller skruva med något i lokalerna.

– Jag hjälpte till med tillbyggnaden på destilleriet där det i dag är en liten bar och en shop. Jag var med och reste takstolarna och blocken.

Gunnar är av den typen som tycker om att jobba. Och att jobba med Jon är litet extra kul tycker han.

– Han är skojfrisk, Jon. Det kommer någon liten spydighet ibland och man får ge svar på tal, det är väldigt roligt tycker jag.

Körde ut de första leveranserna av Hernö Gin.
Vid den första lanseringen av Hernö Gin i december 2012 levererade Marit och Gunnar ginet till Systembolagen i Kramfors och Härnösand.

– Vi körde till Härnösand med två bilar fullastade med gin i kartonger. Till Kramfors som ligger några mil norrut var det inte lika mycket.

Vad Gunnar och Marit tänkte när Jon kom med den något udda idén om att bygga ett gindestilleri och börja skapa gin? De tyckte det var roligt och hade full tilltro till att han skulle lyckas.

– Vi tänkte att det klarar han säkert. Han är duktig den där pojken.

Så dricker Gunnar Hernö Gin: Gin & Tonic, rätt och slätt. Har han is tar han det, annars får det vara.

Marits Hernö Gin-favorit: Hernö Pink BTL Gin i en Gin & Tonic. Och nog ska det vara is i!