2023-09-28 11:08Bloggpost

Goda grannar med humle och biologi som passion.

Frans Olofsson, Lockeby öl

Hos Hernö Gins närmaste grannar på andra sidan bäcken flödar dryck av ett helt annat slag än i Dala. Lockeby Bryggeri skapar hantverksöl med ogenerat mycket humle och med inspiration från årstidernas växlingar. Ägarna Frans Olofsson och Kristin Lindström är biologer i grunden och brinner för att öka den biologiska mångfalden genom att verka för öppna landskap med betesmarker. Det är bakgrunden till att de äger får och grisar tillsammans med Jon Hillgren och hans fru Johanna.

Över en kopp kaffe i det trivsamma köket hos Frans och Kristin flödar orden i takt med smattret från ett försommarregn. De berättar att storyn bakom Lockeby Bryggeri har sin upprinnelse i passionen förgod hantverksöl, ett intresse för kemi och biologi samt städmani.

– Ölproduktion kräver en väldigt ren miljö och jag har ett arv från min mor som är väldigt tacksamt i sammanhanget: Städmani. Detta i kombination med att jag som biolog har vanan att arbeta i laboratoriemiljö är en styrka i ölproduktionen. Kemi och biologi – jag trivs i den miljön och tycker att jästceller är jättespännande, berättar Frans.

Lockeby är en hantverksmässigt skapad öl som är ofiltrerad och opastöriserad. En levande produkt som är resultatet av ett manuellt och omsorgsfullt arbete i en bryggerimiljö där renlighet och kontroll av jäsprocessen är avgörande.

Lockeby öl

Ogenerat mycket humle sätter smaken.
Vatten, maltkorn, humle och jäst är basen i all öl. Lockeby tar vatten ur egen brunn och jobbar mycket med amerikansk humle som är fräscht och gott.

– Vi använder ogenerat mycket humle i vår öl. Det är dyrt, men resultatet är ett hantverksöl som smakar så mycket mer än industriella, storskaliga produkter, säger Frans.

– Vi hoppas på att i framtiden kunna använda vår egen malt och humle. Därför har vi i börjat odla vår egen malt och lagt grunden till vår alldeles egna humlegård med den gamla kulturarvssorten Korstahumle från Sundsvall, tillägger Kristin.

Hjärtat i Höga Kusten och inspiration från världen.
Med hjärtat i Höga Kusten hämtar Lockeby inspiration från hela världen och skapar allt från mörk och ljus lager till mer kraftfull stout, pale ale och IPA. Etiketterna och namnen på de olika produkterna har en stark prägel av Höga Kusten.

– Vi vill att våra produkter ska spegla de olika årstiderna, Höga Kusten och dess natur. Midnattssol, Midvinternatt, Norrstigen, Snöfall och Inlandsis är några exempel på produktnamn, berättar Kristin.

Högsommardag, Lockeby öl

Inspiration och kunskapsdelning goda grannar emellan.
Grannsämjan mellan Frans och Kristin samt Jon och Johanna har spirat sedan 2011  och vänskapen sedan tidigare, då de alla arbetat på Länsstyrelsen. Etableringen av Hernö Gin har varit en inspiration för grundandet av Lockeby Bryggeri som skedde 2016.

– Jon har varit ett stort stöd och en inspirationskälla. Han har bland annat hjälpt oss genom etableringsprocessen som kantats av ett omfattande regelverk för livsmedelsproduktion, berättar Frans.

– Vi är också mycket tacksamma över att han rådde oss att bygga större än vi först tänkte när vi byggde bryggeriet. Det gjorde vi. Men det räckte inte, garaget blev snabbt ett kylrum ändå, skrattar Frans.

Vill verka för en levande landsbygd.
Samarbetet mellan grannarna har med åren breddats från dryckesproduktion till att omfatta det gemensamma intresset för att bygga en levande landsbygd. Det omfattar allt från infrastruktur, transporter och att skapa arbetstillfällen i glesbygd till biologisk mångfald.

– Sedan några år tillbaka äger vi får och grisar ihop med målet att bygga upp en större besättning som ska beta runt och bidra till vackra kulturmarker och beteslandskap i området, förklarar Frans.

– Vi vill bidra till biologisk mångfald genom att motverka att landskapet växer igen. Ett gott tecken på att vi kommit en bit på väg är att tornfalken hittat tillbaka till Lockeby och Dala, avslutar han.

Värdefull begåvning: Frans är grym på Tetris. Det kommer väl till pass när det ska staplas pall på begränsade ytor på lagret.

Coolaste stället: Lockeby hantverksöl serveras på stjärnkrogen Franzéns Kitchen i Hong Kong samt på några av de bästa barerna i samma stad.

Om lokalproducerat: Vill du ha lokala produkter på marknaden? Köp lokala produkter. Det kanske kostar litet mer, men det du får för pengen är ett hantverk.

Förvaring av hantverksöl: Kallt och mörkt.

Ämnen: Vänner

Emma Edfors