2022-10-04 10:42Bloggpost

Anna är märkt för livet av ginmärket som vunnit hennes hjärta.

I en tid då den största pandemin i modern tid rasar i världen, då krogbranschen blöder, människors rörelsefrihet är hårt begränsad och gränser är stängda. Då väljer Anna Marxén att flytta hem till Varberg efter tretton år i Norge och förverkliga drömmen tillsammans med sin livskamrat Marelius Moen. 2020 öppnar de mat- och vinbaren Deilig tillsammans. Deilig är allt som är bra. Och är också en klockren sammanfattning av Anna som person.

På Deilig är Hernö Gin det enda ginet som finns på menyn som också har en dedikation till ginvarumärket som vunnit Annas hjärta. På grund av smaken, ja. Men mest på grund av passionen, värderingarna och företagskulturen som Anna upplevt på nära håll.

– Första gången jag mötte Jon Hillgren var i min tidigare roll som varumärkesansvarig för Hernö Gin i Norge. Jon besökte oss, träffade bartenders och berättade sin story med det familjära och lågmälda tonläge som utmärker Hernö Gin. Utan att slå sig för bröstet. Inkluderande. På ett sätt som inbjuder till delaktighet och medskapande. Jag blev så himla inspirerad av hans sätt att bygga en community. Det gjorde ett jättestort intryck på mig, minns Anna.

Medskapare och stark ambassadör i Norge.
Anna är under några år en viktig del av gemenskapen som varumärkesansvarig för Hernö Gin i Norge och en stark länk till den norska barscenen. Vid flera tillfällen ansvarar hon för det norska landslaget av bartenders som deltar i finalen av Hernö Gin Cocktail Awards.

–  Upplevelsen under Hernö Gin Cocktail Awards är beviset för att det Hernö Gin säger är sant. Det råder en sådan fin gemenskap präglad av inkludering, omtanke, nyfikenhet och öppenhet över gränser. Internationella bartenders från stjärnkrogar världen över strålar samman i vänskap och ger varandra en hjälpande hand under en tävling där konkurrensen är sylvass talangmässigt, berättar Anna.

– Att Hernö Gin lyckas åstadkomma detta är helt fantastiskt. Vänskapen och upplevelsen av naturen i Höga Kusten är minnen för livet, tillägger hon.

Ett varaktigt statement markerar var Anna har sitt hjärta.
Och visst är Anna märkt för livet efter sin tid med Hernö Gin. Motivet av en Hernö Navy Strength Gin pryder Annas underarm och markerar vad Hernö Gin betyder för henne.

– Jag hade funderat länge på en tatuering, men inte vågat. Så när mitt uppdrag hos Hernö Gin övergick till nya utmaningar, tänkte jag att om jag skulle göra något så var det detta. Jag hade en bild på mig själv där jag stod vid havet med en flaska Hernö Navy Strength Gin, så jag visade den för tatueraren och sa: Nu kör vi!, berättar Anna.

Anna Marxén, branded for life with the gin that makes hear heart beat.

Branded for life with the gin that makes hear heart beat.

Tjejen som kan gin. Kolla bara hennes underarm.
Motivet är personligt, med ett hjärta mitt i flaskan, och har karaktären av en teckning. På restaurangen Deilig i Varberg signalerar tatueringen att Anna är tjejen som brinner för Hernö Gin, kan gin och gincocktails. Återkommande gäster vet. Nya förstår tveklöst.

– För mig är Deilig en arena där jag med min passion kan fånga upp och bjuda in människor som inte mött gin tidigare till ginscenen. Som till exempel min stamgäst Britta, drygt åttio år. Hon utmanade mig på om det verkligen var så stor skillnad på ”vanlig gin” och den prisbelönta jag pratade om. Så till den grad att hon köpte hem både Hernö Gin och ett gin från en av de stora giganterna i England för att se om hon och hennes dotter kunde urskilja hantverket. Svaret var ett rungande ja. Numera är Hernö nummer ett för henne, skrattar Anna.

Nya Hernö Gin-cocktails på menyn på Deilig, hösten 2022:

Queen Elisabeth
Hernö Navy Strength Gin